6. joulukuuta 2017

Mun Suomi


Mun Suomi on luontoa


87 000 yhtenäistä vesialuetta, joissa voisi uida koko kesän putkeen

kuikan laulua kesäillassa, jota saunan terassilla kuunnellaan tuntitolkulla

tuhansia auringonlaskuja, joiden värittämästä taivaasta otetaan liian monta kuvaa

jalkaan inhottavasti tarttuvaa rakkolevää, joka kuitenkin muistuttaa puhtaasta vedestä

meren sileiksi hiomia kallioita, joilla makoillaan auringon paistaessa

väkkyräisiä puita, joiden oksilla voi kiivetä vuosi toisensa jälkeen

pieniä leppäkerttuja, jotka lauletaan lentämään ison kiven juureen

hiljaisuutta, jota kenenkään artistin musiikki ei voi voittaa







Mun Suomi on neljä vuodenaikaa


kevät, jolloin luonto ja stressitasot puhkeaa kukkaan 

kesä, joka kuluu pyynnöistä huolimatta aina liian nopeasti

syksy, jotta voitaisiin valittaa pimeydestä ja sateesta

talvi, jonka lumisuutta seurataan säätiedotuksissa yhtä kiihkeästi kuin jääkiekko-ottelua






Mun Suomi on mahdollisuuksia


lapset pääsevät peruskouluun

nuoret pääsevät jatko-opiskelemaan

oppilaat saavat ilmaisen ruoan opinahjoissaan

pienet vauvat saavat vaatteensa ja tykötarpeensa

yli 18-vuotiaat saavat äänestää

kaikki saavat ilmaista oman mielipiteensä

kaikki saavat rakastaa ja mennä naimisiin haluamansa ihmisen kanssa

kaikki saavat määrätä omasta kehostaan

kaikki voivat haaveilla ja tavoitella unelmiaan

kaikki voivat olla sellaisia kuin he ovat

suomalaiset voivat voittaa sen jääkiekon maailmanmestaruuden





Mun Suomi on perinteitä


vuoden vaihtumisen seuraamista silmä kovana uutena vuotena

mahdollisimman paljon kermavaahdon haalimista laskiaispullaan laskiaisena

pajunkissojen metsästystä pääsiäisenä

taas yhden vuoden vanhemisen juhlimista syntymäpäivänä

munkkien syömistä huulia nuolematta vappuna

suvivirren hoilaamista joka vuosi yhtä antaumuksella alkukesästä

ison risukasan sytyttämistä tuleen juhannuksena

kaupassa itkun vääntämistä koulun alku -kylttien juurella loppukesästä

pimeässä talossa piilottelua ja ovikellon sabotointiyrityksiä halloweenina

sen maailman kuuluisimman kättelyohjelman seuraamista itsenäisyyspäivänä

pyjamapäivien ja loputtoman syömisen ilojuhlaa jouluna










Mun Suomi on ihmisiä


rehellisiä

sisukkaita 

ahkeria

viisaita

nöyriä

vapaita

tasavertaisia

arvokkaita

arvostettuja

erilaisia






Mun Suomi ei ole mikään Disney World, missä kaikki olisi ja toimisi täydellisesti. Mun Suomi on maa, jolla on mahdollisuus kasvaa ja kehittyä vielä paremmaksi mitä se on jo nyt. 



Hyvää itsenäisyyspäivää mun rakkaalle 100-vuotiaalle kotimaalle!

- Ylpeä suomalainen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti